Van az a pillanat, amikor a valóság nemcsak meghökkent, hanem elnémít. Amikor egy falu nyugalma, a reggeli köd és a szántóföldek közé bújt csend széttépődik, és a föld szívéből valami egészen más tör elő. Nem egy fa gyökere. Nem egy szikla. Hanem egy metrókocsi.
Nem elírás. Csákberény határában, a Vértes lankái közt valóban kiáll a földből egy metrókocsi. Egy olyan járműé, amit normál esetben a budapesti föld alatt várnánk, nem pedig egy szántó közepén, ahol a legnagyobb izgalom az, ha elszabadul egy traktor.
A földből kitörő metró itt nem egy baleset. Nem egy műszaki hiba. Hanem egy szobor, ami kérdez. Egy tárgy, ami kizökkent. Egy jármű, ami nem megy már sehová – és pont ezért juttat el valahová: oda, ahol a gondolat kezdődik.

Zsemlye Ildikó, Munkácsy Mihály-díjas szobrász- és éremművész alkotása azt szimbolizálja, hogy mindig van remény. A metró is kitörhet a föld alól. Az alkotás tájolása is üzenetet hordoz. Az orosz metrókocsi ugyanis nyugat felé tör ki a földből.

A leselejtezett metrókocsi 2014-ben jelent meg a mezőn, a helyieket is meglepve felbukkanásábal. 2016-ra vált világossá mindenki számára, hogy nemcsak egy régi metrókocsi, hanem egy műalkotás költözött a faluba.
Az elmúlt években a csákberényi metrókocsi különös kultuszobjektummá vált. Fotósok keresik fel, urbex-rajongók és drónpilóták zarándokolnak el hozzá. Egyik oldalon a természet: gaz, szántás, horizont. Másik oldalon a mesterséges rend: acél, szegecs, neonfényre tervezett belső.
A földből kitörő metrókocsi a térképen
A földből kitörő metrókocsi eredetileg a kettes metró vonalán járt, a Déli pályaudvar és az Örs vezér tere között. Ezeket a metrókocsikat a hetvenes évek második felében gyártották az akkori Szovjetúnióban, a Moszkva melletti Mityiscsi Gépgyárban. A metrókocsinál geoláda is található.